Palkitsemisjärjestelmä – Lääke laiskan myyjän syndroomaan

Mitä ominaisuuksia myyjältä vaaditaan? Millainen on hyvä myyjä? Kuinka tulla huippumyyjäksi?

Internetin ihmeellinen maailma on täynnä vastaavanlaisia oppaita ja viisauksia.

Eikä ihme, hyviä myyjiä kun ei kasva puussa, ja todelliset timantitkin vaativat hiomista.

Myyntityö on usein raakaa puurtamista ja vaatii tekijältään monenlaisia ominaisuuksia, erilaisten asiakkaiden rooleihin mukautumisen taitoa sekä periksiantamattomuutta. Pelin henki on useasti myös se, että vain tuloksella tuodaan leipää pöytään. Kun menee lujaa, leivän päällä on laadukasta juustoa ja herkullinen leikkele, huonompina hetkinä pelkkä ylähuuli.

Myynti vaatii usein paljon muitakin toimenpiteitä kuin varsinaisen kaupan. Prosessi voi sisältää esimerkiksi soittoja, tapaamisia ja tarjouksia. Kuivan kauden aikana varsinaisiin kauppoihin pääseminen voi alkaa tuntua yhä haastavammalta, ja timanttisinkin myyjä saattaa sairastua laiskan myyjän syndroomaan. Tällöin keskittyminen myyntipolun eri vaiheisiin herpaantuu.

Tulospalkkio ja palkitsemisjärjestelmä

Miten saada laiskan myyjän syndroomaan sairastunut jälleen tekemään tulosta? Pelkällä myyntiprovisiolla toipilasaika saattaa olla pitkä. Fokus pitäisi saada takaisin tekemiseen, mutta miten? Motivointi onkin myynnin johtamisen suurimpia haasteita.

Hyviä keinoja motivaation parantamiseen ovat esimerkiksi myyntipelit, pistepörssit ja päivittäiset myyntikilpailut. Miksi hyvin tehdystä työstä ei palkittaisi jo myyntiprosessin aikana, eikä vasta kaupan klousaamisen jälkeen? Voitaisiinko myös koko tiimi palkita hyvien liidien tuomisesta myyjien pöydille? Kun tavoitteita on pitkin matkaa, fokus pysyy koko ajan oikeissa asioissa.

Aivan kuten syntyneestä kaupasta on hyötyä vain, jos siitä jää voittoa, on palkitsemistavan valinta olennainen osa palkitsemisjärjestelmän tai tulospalkkiojärjestelmän kannattavuutta.

Laiskan myyjän syndroomasta voi siis parantua ja jopa toipua täysin. Ennuste paranee, kun palkitsemisjärjestelmä on hiottu yrityksen näköiseksi ja motivoi juuri tämän yrityksen työntekijöitä.

Tarvitseeko tiimisi apua laiskan myyjän syndroomaan tai sen ennaltaehkäisyyn? Oletko itse myyjä ja kaipaisit neuvoja fokuksen löytämiseen? Etsitään yhdessä oikea resepti ja rakennetaan motivoiva palkitsemisjärjestelmä tarpeisiinne.

Ota yhteyttä, niin sovitaan tarkempi esittely!

Tuottavuusterveisin, Tulospalkkiomies Tommi Larikka