Case – Oma Yrityspalvelut Oy 2.0: fiilismittarin uusimmat tulokset

Mitä yritykselle kuuluu nyt, kun tulospalkkiojärjestelmä on ollut reilun vuoden käytössä

Oma Yrityspalvelut on yrityksille ja yritysten päättäjille luotu palvelukokonaisuus, joka koostuu assaripalveluista, tili- ja kirjanpitopalveluista, taloushallintopalveluista sekä konsultointikokonaisuuksista. Laajan verkostonsa ansiosta yritys pystyy tarjoamaan ja suosittelemaan monenlaisia eri palveluja, jotka liittyvät yrityksen pyörittämiseen. Yritys sai alkunsa intohimosta auttaa yrittäjiä ja yrityksen tavoite on olla lajinsa paras toimija sekä innostava työpaikka. Yhteistyö Tommi Larikan kanssa alkoi kesällä 2021, jolloin Oma Yrityspalveluille alettiin rakentaa omaa tulospalkkiojärjestelmää. Voit lukea yhteistyötarinan ensimmäisen osan täältä.

Projektin tavoite oli saada henkilöstö mukaan tuottavuuden kasvattamiseen niin, että he hyötyvät siitä myös itse. Selkeä systeemi ja ymmärrettävät mittarit ovat avainasemassa, jotta työntekijöille voidaan jakaa tulospalkkioita johdonmukaisesti. Myös tiimihengen kasvattaminen ja kommunikaation parantaminen olivat projektin tavoitteita.

“Tulospalkkiomies Tommi tuli aluksi mukaan hieman sattumalta, mutta innostuin valtavasti kun kuulin ideasta ja tulospalkkiojärjestelmästä. Tommilla on vankka ammattitaito tuoda esiin asioita erilaisista näkökulmista ja itselleni tuli heti sellainen fiilis, että tämä kortti meidän pitää kääntää ja katsoa, mihin se johtaa”, kertoo Oma Yrityspalveluiden yrittäjä, Sanna Tammisto.

Miten projekti on edennyt ja mitä tulospalkkiojärjestelmästä on tähän mennessä jäänyt käteen?

“Tulospalkkiojärjestelmä on meillä nykyään jo niin vakiintunut käytäntö, että tuskin tulemme koskaan poistamaan sitä käytöstä. Aloitus oli todella sujuvaa ja Tommi kertoi aina selkeästi mitä piti tehdä ja milloin. Pidimme kesällä 2021 laivalla yrityksen kesäpäivät, jossa klousasimme tulospalkkiojärjestelmän yksityiskohdat ja aloituksen yhdessä koko henkilökunnan kanssa. Koko projekti on ollut ihanan rentoa eikä yhtään hampaat irveessä puskettu juttu. Järjestelmä on soljunut mukana arjessa kaiken muun ohessa ja Tommilla on ollut koko ajan homma hallussa”, Sanna kertoo.

Yrityksellä on nykyään käytössä selkeät mittarit, joista erityisesti yksi on työntekijöiden isossa suosiossa.

“Fiilismittarimme on selkeästi henkilöstölle tosi tärkeä. Pidämme kerran kuussa fiilispalavereja ja kun ne olivat keväällä muiden kiireiden vuoksi tauolla, niiden perään kyseltiin kovasti. Fiilispalaverit ovat vaikuttaneet erityisen positiivisesti sisäiseen työkulttuuriimme”, Sanna kertoo.

“Uutuutena meillä on käytössä “kiroilukäyrä”, jonka tarkoitus on vähentää turhaa kiroilua toimistolla. Tämä on henkilöstömme sisäisesti luoma ylpeydenaihe ja seuraamme sen tuloksia kuukausittain fiilispalaverissa”, Sanna jatkaa.

Myös rahallisia, liikevaihtoon sidottuja tulospalkkioita jaetaan nykyään johdonmukaisesti ja työntekijät saavat itse päättää, koska ne heille maksetaan.

“Henkilöstömme on aina ollut meille todella tärkeä, mutta aiemmin emme osanneet jakaa rahallisia bonuksia säännöllisin väliajoin, vaan ennemminkin aina silloin tällöin”, Sanna toteaa.


Varsinaisen tulospalkkiojärjestelmän lisäksi projekti on tuonut yrityksen arkeen myös muita positiivisia vaikutuksia. Yrityksen sisäinen kommunikaatio parani ja tiimi on yhtenäisempi kuin ennen.

“Kävimme läpi suorastaan kokonaisen yrityskulttuurin muutoksen. Olemme luoneet erilaisia toimintatapoja siihen, miten pystymme itse vaikuttamaan erilaisiin tilanteisiin ja miten saamme mitattua esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä. Olen myös itse muuttunut ja alkanut katsoa yrittäjyyttä eri kantilta kuin ennen”, Sanna kertoo.

Millä tavalla työntekijät ovat ottaneet uuden toimintamallin vastaan?

“Erittäin hyvin. Työntekijämme lähtevät aina hyvin mukaan uusiin ideoihin ja tulospalkkiojärjestelmä on selkeästi tuonut työn tekemiseen hyviä raameja”, Sanna toteaa.

Millaisille yrityksille Sanna suosittelisi Tulospalkkiomiehen palveluita?

“En keksi yritystä, jolle tulospalkkiojärjestelmä ei sopisi. Järjestelmässä ei ole kyse siitä, että aletaan heti tykittää isoa tulosta, vaan se auttaa ratkaisemaan yrityksen sisäisiä haasteita, jotka hidastavat tuloksen tekemistä. Mitä kiireisempi yrittäjä, sitä enemmän toivoisin, että hän ottaisi tulospalkkiojärjestelmän käyttöön, sillä se on valtavan hyvä ja toimiva työkalu omien toimintatapojen kehittämisessä. Tommin kanssa palaverit ovat aina todella antoisia. Hänellä on aina järkeviä ja yrittäjäystävällisiä ajatuksia ja kysymyksiä.”, Sanna kertoo.

Sanna Tammisto
Yrittäjä
Oma Yrityspalvelut Oy