Case – Louhos Digital

“When two become one” – tulospalkkiojärjestelmän avulla rakennettiin yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä kahden organisaation yhdistyessä

Viestintäliiga ja Whitestone yhdistyivät liiketoimintakaupalla alkuvuodesta 2020 ja uusi yhteinen nimi, Louhos Digital otettiin käyttöön myöhemmin saman vuonna. Heti kylkeen iski koronakurimukset päälle eikä kahden organisaation ja noin 30 asiantuntijan yhteenajo etänä ja epävarmuudessa ollut uudelle yritykselle se helpoin rasti. Yritys onneksi selvisi haasteista ja Louhoksen tärkeä arvo yhteisöllisyys on jälleen erinomaisella tasolla. 

Yhteistyö Tulospalkkiomiehen kanssa alkoi kesällä 2020 ja tavoitteena oli löytää yhteisöllisyyttä sekä tiimihenkeä nostattavia tavoitteita ja mittareita isossa muutoksessa olleeseen organisaatioon ja tekemiseen. Tavoite oli myös kirkastaa yrityksen omia fokusalueita.

Aluksi saman pöydän ääreen Tommin kanssa istuivat yrityksen omistajat sekä pari muuta avainhenkilöä. 

“Lähdetiin syvältä bisneksen ytimestä miettimään niitä tavoitteita, jotka puhuttelisivat ja aktivoisivat koko henkilöstöä. Useamman suunnittelukokouksen jälkeen olivat koossa mittarit ja tavoitetasot, joita on sittemmin jalostettu paljon eteenpäin, mutta kulmakivet ovat säilyneet”, kertoo Louhos Digitalin toimitusjohtaja Iiro Junnila.

Tulospalkkiojärjestelmä on monipuolinen johtamisen väline. Se auttaa määrittämään yrityksen kulloisiakin fokusalueita ja pohtimaan käytännöllisiä mitattavia keinoja niihin pääsemiseksi. 

Projektin aloituksesta on pari vuotta aikaa ja tulospalkkiojärjestelmä on edelleen mukana yrityksen päivittäisessä johtamisessa.

“Erityisesti nyt myöhemmässä vaiheessa, kun alkuperäisestä koko henkilöstön yhteisestä tulospalkkiomittaristosta ollaan siirrytty pala kerrallaan tiimikohtaisiin mittareihin, ollaan tästä saatu yrityksen eri osa-alueilla todella hyvä johtamisen väline. Tämä innostaa ja kirittää henkilöitä vielä konkreettisemmin pääsemään yhteisiin tavoitteisiin, kun niihin on suoraviivaisemmin yksittäisillä tekijöillä mahdollisuus vaikuttaa”, Iiro kertoo.

Myös säännöllinen läpikäynti mittareiden ja tavoitetasojen määrittelyä varten pitää koko ajan fokuksen kirkkaana jokaisella tiiminvetäjällä sekä yrittäjällä itsellään.

“Ei tule myöskään rönsyiltyä tekemisessä enää niin pahasti, kun on kokoajan paremmin ja paremmin iskostunut se, että on vain muutama keskeinen mittari tekemiselle”, Iiro toteaa.

“Meillä siirryttiin palkan lisänä maksettavasta rahallisesta bonuksesta siihen, että jokainen tiimi kerryttää tulospalkkiolla omaa tiimikohtaista ”käyttörahaa”. Tätä voi sitten käyttää joko yhteisiin tiimisportteihin, illanviettoihin tai hankintoihin. Tiimiraha tuntuu olevan kannustavampi ja lisäävän motivaatiota tavoiteseurantaan paljon paremmin kuin erikseen verotettavat rahabonukset”, Iiro jatkaa.

Kenelle Iiro suosittelisi Tulospalkkiomiehen palveluita?

“Suosittelen kyllä oikeastaan jokaiselle organisaatiolle! Erityisesti silloin, kun yrityksen tekeminen on monialaista ja helposti rönsyilevää. Tulospalkkiomies auttaa saamaan tiimeille ja tekemiselle fokusta. Oma mantrani on ollut jo pitkään valmentajalegenda Ismo Lehkoselta lainattu sitaatti ”Steriili tussuttelu ei kiinnosta ketään”. Mikäli nahkasi on verraten ohutta, etkä ole valmis ottamaan vastaan suoraa puhetta ja rehellistä näkemystä liiketoimintasi kehittämisestä, älä pyydä Tulospalkkiomiestä apuun”, Iiro toteaa.

Iiro Junnila
Toimitusjohtaja
Louhos Digital